Anne Vilsbøll skriver om Ranbir KalekaMit valg af kunstner er faldet på: RANBIR KALEKA, som bevæger sig fra olie, akvarel, akrylmaleri med mix-media på træ til digitale fotos og videoinstallationer. Hans værkers æstetiske og psykologiske landskaber er komplekse lagdelinger af fortællinger, billeder og psykologiske dramaer - de er drømmeagtige og inviterer os til at drømme, nøjagtig ligesom Indien. Virkelighed og illusion bliver en blid dans, og den abnorme, absurde magi, der kaldes kunst, spiller melodien. Selvom Kaleka havde en god karriere som kunstner i London, hvor han uddannede sig, vendte han tilbage til Indien for at realisere en gammel drøm om at integrere film og maleri for at finde frem til et nyt sprog. Konsekvent har han udviklet en malerisk æstetik og skaber transparente billeder i symbiose med det digitale medium. Hans meget store malerier belyses ofte med digitale fotos i hans videoinstallationer. Grunden til, jeg har valgt Kaleka, er, at han med fokus på indiske traditioner i sine værker indarbejder den forandring, der er i gang i Indien, på en svævende, drømmeagtig måde, som er indbegrebet af den fascination, der for øjeblikket er til stede omkring alt, hvad Indien har at byde på. Ranbir Kalekas værker kan lige nu ses på Kunstmuseet i Bern frem til 6. januar og fra 4.oktober i Milano – se nedenfor. Man with Cockerel, double channel video, installation, 30 second loop, edition of 7, 2001. En mand er fanget i en cirkel af endeløs forfølgelse og fangenskab af hans undslupne hane. Iagttagerens drømmeri drilles af lyde fra den private og offentlige sfære. Den eneste lettelse er den lange stille lyd af bølger på en tom skærm tilslut, hvor manden finder sin hane. Fotos fra ”Man with Cockerel” Ranbir Kaleka: Crossings 2005 (Billede, jeg har valgt som ”månedens billede”, med medfølgende tekst ovenfor og nedenfor) Ovenfor: et af de malerier, hvorpå digitale fotos overføres. ” Crossings” er en videoinstallation med 4 malerier (190 x 250cm), hvor maleriet lever indenfor en tid, og tiden lever inden for maleriet. Den malede overflade fusioneres med en aura af lysbilleder og billedstrukturen ånder til hjertets rytmer. Denne videoinstallation blev vist på Venedig Biennalen i 2005. Videoinstallationen handler om en Sikh, der binder sin turban. Først indfarver han sin turban i landsbyens dam, og hele dammen farves i skarpe farver. Dernæst tørres turbanen, mens vinden laver den om til et kæmpe sejl. Dernæst rulles klædet og bindes på hovedet, mens landsbyens dam magisk ændrer farve, da turbanklædet trækkes ud. Sikhen ser sig selv stående på en helt anden bred i et andet land(USA), og turbanen er farvet i mange farver. Han bærer i sin kuffert turbaner, der er rullet til farverige bundter, som blomster, han tilbyder fremmede. Både ” Crossings” og ”Man with Cockerel” bliver stadig vist på udstillinger rundt om i verden – se nedenfor.
|